Product(en) van de dag

vrijdag 21 februari 2020

Vragen

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier iets publiceerde. Het blijft merkwaardig stil op het plasticbewustzijnsplatform ( als dit nou eens het nieuwe woord van 2020 zou worden)
Ik zie ook dat deze blog niet of nauwelijks gelezen wordt. Waar dat aan ligt weet ik niet. 

Nog even een verslagje van ons bezoek aan de groothandel. Voor de kerk haalden wij koekjes melk en suiker. Overal plastic. Maarrrr... We hebben wel kunnen kiezen om de koekjes in een grootverpakking te kopen waarin ze niet apart (oh gruwel) verpakt zaten. Dat gold ook voor de overige artikelen gelukkig. Het verbaast mij nog steeds dat veel artikelen apart verpakt worden. Elk koekje, snoepje en elk suikertje in miniverpakkingen van plastic. Het Zeven-dwergen-huishouden.

Soms krijgen we spottende of zelfs geïrriteerde blikken als we vragen om de plastic verpakking van het product af te halen. Ik word daar een beetje moe van en denk dan: laat ook maar zitten..
Ik wil de mensen ook niet van hun werk afhouden. Dan voel ik de prikkende blikken van de andere klanten in mijn rug als de verkoper poogt om het door mij aangeschafte artikel in de katoenen zak te proppen.. 
Maar we krijgen ook veel medewerking. Mensen die zeggen gestimuleerd worden door dit beleid. Bij de bakker zei de verkoopster dat ze extra goed aan het opletten was. Toen iemand om een plastic zakje vroeg had ze gezegd dat dat eigenlijk niet de bedoeling is van de winkel waar ze werkt. “Je hebt gelijk ook” had de klant geantwoord.

We kregen weer een reactie van Marianne en Joop:


Wat plastic betreft, tja… Joop las net de folder van Albert Heijn voor en meldde er direct maar bij of iets in plastic zit of niet. Er zit erg veel in plastic…. Joop gaat nu bewust naar de groenteboer om plastic te mijden. Brood zit al vaak in plastic, moet je het brood er dan uit laten halen? Is plastic altijd slechter dan papier of karton? Welke factoren laat je meespelen in die keuze? Wat doen we met de plastic zak (bijna altijd iets waar groente of fruit in zat) waar we in de keuken plastic in verzamelen voor we het in de afvalbak voor plastic gooien? Niet gebruiken dus en als het goed is, hebben we veel minder van die plastic zakjes. Moeten we wel vaker die bak waar we plastic in verzamelen, schoonmaken en dat kost weer water en energie. Of kunnen we van die biologisch afbreekbare plastic zakjes gebruiken? Want we hebben ook een klein bakje voor compost in de keuken staan, waar we gft-afval verzamelen voor het in de compostbak in de tuin gaat. Moeten we over naar de glazen flessen voor melk en yoghurt? Dat is een eindje fietsen voor ons. Nog iets: wat doen we met kleding als we straks wellicht wat aanschaffen voor lente en zomer? Veel bewustwording maar nog niet zoveel resultaat, voorlopig. Maar goed, ergens moet je beginnen, toch?”

We zijn dus allemaal bewust bezig maar blijken ook niet alles te kunnen. We blijven volgens mij bij de conclusie dat bewust zien en bewust zijn in gang gezet zijn. 



Geen opmerkingen:

Terugblik en evalutatie project "minder plastic"

Terugblik en evaluatie project “Minder plastic” Terugblik In het kerkblad Samenklank van januari (van de kerken in Anloo en Zuidlaren...