Product(en) van de dag

donderdag 23 januari 2020

Ervaringen Antheunis


1. De meeste groenten bij de groenteman Jan Martens in Annen worden zonder plastic verkocht - sommige momenteel toch, zoals  spitskool, komkommer, verse kruiden en bleekselderij; bij de Coop zit het meeste in plastic.
Bij de Go Pure in Zuidlaren kan je het meeste zonder plastic krijgen - behalve verse kruiden (je moet ze bestellen en dan krijg je ze nog in plastic. Go Pure is bezig om te schakelen naar composteerbaar plastic.) 
In Assen is in het Nobellaan-winkelcentrum een toko die in ieder geval koriander in losse bosjes verkoopt - maar ja: dat betekent rijden.
2. Iemand schreef al: als je dit goed wilt doen, kom je terecht bij de duurdere winkels. Ik denk dat dat klopt. Misschien leidt dit bij ons thuis (om budgetneutraal te blijven) tot een andere consumptiestijl met minder dure dingen als vlees, vis of kaas. Dat zullen we zien.
3. mijn eerste probleemkeuze tussen gezondheid of plastic: ik wil weinig zuivel eten en dan liefst alleen van melk van grasetende koeien, rauwe koemelk, bij voorkeur gefermenteerd zoals kefir of yogarde. Kefir van rauwe koemelk kan ik alleen krijgen van de producent rawmilkcompany.nl  (via Go Pure) maar die levert vanwege vervoerskosten alleen maar in wegwerp-plastic flessen.
Ik kan zelf kefir maken - maar in de winter kan ik in de regio geen rauwe melk van grasetende koeien krijgen (in de zomer wel via het tappunt in Anloo). 
Daarom: ik kies voor gezond eten en dus in dit geval de plastic flessen. Ik ga het wel minder vaak kopen.
4. ik werkte veel met afsluitbare  plastic zakjes voor in de koelkast en diepvriezer. Ik zie me nu genoodzaakt een lange termijninvestering te doen in harde/afwasbare plastic of glazen doosjes en bakjes. (Ik vind de oude verpakkingen van consumptie-ijs wel bruikbaar want die wassen we af. Misschien dienen de kefirflessen nog ergens voor.)

Ik ben benieuwd wat jullie eigen ervaringen zijn.
Ik vind het deze week een leuke sport / uitdaging!

Hartelijke groeten,
Antheunis

Geen opmerkingen:

Terugblik en evalutatie project "minder plastic"

Terugblik en evaluatie project “Minder plastic” Terugblik In het kerkblad Samenklank van januari (van de kerken in Anloo en Zuidlaren...