Product(en) van de dag

vrijdag 24 januari 2020

Frustratie

De eerste dag merkte ik al tot mijn schrik dat dit voornemen veel frustratie in de hand kan werken. Dat begon al bij de garage waar ik de auto had laten keuren en repareren. Ik deed er nog een wasbeurt achteraan. Ik bedankte voor het plastic ruitenwisserhoesje, “geheel op eigen risico” zoals de verkoopster mij vriendelijk meedeelde. Ook het gratis ruitenwasdoekje en de daarbij behorende droge doek die beide in plastic verpakt zaten liet ik voor wat ze waren. 
Op naar de bakker. Bij de bakker kun je katoenen zakken kopen waar je brood in verpakt wordt. Ik kocht er twee maar moest ook lijdzaam toezien hoe het plastic van het brood werd verwijderd. Ik hoopte maar dat die zakjes niet direct in de prullenbak zouden belanden. De katoenen zak kun je goed invriezen, werd mij verteld. Ik ben het aan het uitproberen want ik vind overal op internet de boodschap dat dat niet mogelijk is. Wordt vervolgd.

Op naar de supermarkt. Ik koop bij voorkeur biologische producten. Die zitten allemaal in plastic! Overigens was ik daar laatst ook om een komkommer te kopen. Ik kon kiezen uit een biologische komkommer in plastic of een niet-biologische komkommer zonder plastic. Die groene wezens lagen me maar aan te staren en ik wist het niet..

Yoghurt. Hebben wij altijd in bekers. Die zijn van papier merkte ik laatst toen een pak ijverig stond door te lekken in de schappen. Maar het dekseltje is van plastic. Gelukkig zijn er ook flessen. 

Zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen. Zoals het 'vergeten'. Ik heb inmiddels drie katoenen zakken van de bakker en de groentennetjes die ik bij Ikea kocht (niet in plastic verpakt) liggen nog ongebruikt in de kast. Wat doe je dan? De spullen los in het karretje en in een doosje uit het magazijn doen. Bij de groenteboer heb ik maar de katoenen zak van de bakker gebruikt. Hoop werk maar je wordt zo creatief! En echt meer bewust. 
Ondertussen loert het plastic vanuit alle schappen en dozen onbewogen naar mij. 
Gelukkig las ik in de post van Antheunis dat we een beetje mild naar onszelf mogen blijven. Gelukkig wel. Van teveel frustratie word je ook ziek.


Geen opmerkingen:

Terugblik en evalutatie project "minder plastic"

Terugblik en evaluatie project “Minder plastic” Terugblik In het kerkblad Samenklank van januari (van de kerken in Anloo en Zuidlaren...